Postari din categoria ianuarie, 2014
Educatia, o sansa pentru toti
Foarte multi dintre noi avem speranta ca schimbarea deficientelor din societatea româneasca se poate face prin contributia decisiva a tinerelor generatii la desavârsirea modelului de societate care sa dea satisfactie unei majoritati covârsitoare.
Educatia în scoala este, dupa cea obtinuta în familie, prima în formarea personalitatii copiilor. Schimbarile sociale din ultimii ani atrag dupa ele necesitatea formarii si educarii unor generatii apte sa faca fata noilor cerinte.
Investitia în oameni, mai ales pentru cresterea performantelor scolare si profesionale, are drept consecinta conturarea unor categorii de tineri care sa aiba o perceptie reala a exigentelor noii societati. Efortul sistematizat al elevilor, pe care acestia îl depun în procesul instructiv-educativ, îi rasplateste atât prin acumularea de cunostinte, dar si prin deschiderea de noi perspective pentru viitorul lor. Traim într-o societate care ar trebui sa aprecieze si sa recompenseze mai mult performanta, în speta, si pe cea scolara. De aceea, este necesar sa existe o modalitate de evaluare a activitatii scolare a acelora care s-au pozitionat într-o elita a elevilor cu rezultate deosebite la învatatura. Totodata, aceste rezultate deosebite, daca sunt premiate, constituie o puternica motivatie pentru cei în cauza, de a continua în acelasi mod activitatea scolara, iar pentru ceilalti, colegi sau apropiati, constituie exemple stimulative.
Accesul la educatie ramâne o problema care nu poate fi lasata doar în raspunderea familiei, iar statul vedem ca nu reuseste sa fie eficient pentru multi dintre cetatenii sai. Prin urmare, un rol tot mai important îl au autoritatile administratiei publice locale. Consiliul Local trebuie sa elaboreze politici publice locale cu viziune pentru educarea si formarea tinerilor, iar primarul trebuie sa gaseasca cele mai eficiente cai si mijloace pentru punerea acestora în aplicare, dincolo de interesul acestuia de a aduce pe postul de director un bun propagandist, capabil sa-si arate recunostinta în diferite forme, si de a asigura pachetele de Pasti, Craciun si Ziua Copilului, elevii având nevoie de programe si proiecte care sa vina atât în sustinerea scolii în ansamblul sau de activitati, cât si a celor care din motive de limite financiare nu îsi pot valorifica potentialul.
Lipsa de actiune a autoritatilor administratiei publice locale va crea mari costuri sociale si economice, unii tineri putând cadea prada tentatiilor extrascolare, ramânând de multe ori distantati de valorile pe care le pot deprinde prin educatie, în timp ce altii nu pot face fata costurilor financiare pe care le necesita o pregatire temeinica si cu un parcurs care sa se finalizeze cu studii superiore, condamnând multi copii si tineri la saracie sau excluziune sociala.
În România, în ultimii ani unul din cinci copii sau tinerii parasesc timpuriu scola. Acestia au absolvit cel mult gimnaziul si nu mai participa la nicio forma de educatie sau formare, fiind expusii riscului de somaj si inactivitate. Mai mult de jumatate dintre copii sau tinerii care abandoneaza scoala spun ca familiile lor nu pot sustine cheltuielile prea mari cu scolarizarea, iar altiii motivând lipsa de apreciere a educatiei de catre tineri si nevoia de a muncii pentru a putea supravetui.
Aceste probleme cu care si elevii si studentii hîrsoveni se confrunta ma determina sa nu renunt la programele si proiectele pe care am încercat sa le promovez în ultimii ani în Consiliul Local al Orasului Hîrsova si prin urmare, sa le repun în dezbaterea publica.
Sustinerea unui program de apreciere si stimulare a elevilor care au realizat într-un an scolar performante scolare deosebite si a unui program de sprijinire si stimulare a studentilor, care au domiciliul în orasul Hîrsova, poate arata preocuparea Consiliului Local Hîrsova pentru dezvoltarea economico-sociala a orasului prin crearea cadrului necesar pentru sustinerea actului educational în vederea obtinerii performantelor scolare si profesionale.